فوری | وام قرض الحسنه ۳۰۰ میلیون تومان شد | جزییات در سخنان رئیس بانک مرکزی

رئیس کل بانک مرکزی در مراسم رونمایی از وام قرض الحسنه بدون کارمزد، گفت: در حال تدوین اساسنامه بانک‌های تجاری، قرض‌الحسنه و توسعه‌ای در بانک مرکزی هستیم. 
فوری | وام قرض الحسنه ۳۰۰ میلیون تومان شد | جزییات در سخنان رئیس بانک مرکزی
کد خبر : ۵۱۶۰۷

به گزارش شاخص آنلاین، رئیس کل بانک مرکزی از تهیه اساسنامه‌های جدید برای فعالیت بانک‌ها خبر داد و گفت سقف وام قرض الحسنه به ۳۰۰ میلیون تومان خواهد رسید. 

محمد رضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در مراسم رونمایی از وام قرض الحسنه بدون کارمزد، گفت: در حال تدوین اساسنامه بانک‌های تجاری، قرض‌الحسنه و توسعه‌ای در بانک مرکزی هستیم. 

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانکداری توسعه‌ای فعلی در کشور اصلا کار بانک توسعه‌ای را انجام نمی‌دهد، تصریح کرد: وظیفه سهامداران است که بانک توسعه‌ای را تامین مالی کنند. بانک‌های تجاری باید در بازار پول باشند و فعالیت تجاری انجام دهند؛ در حال تغییر اساسنامه این بانک‌ها هستیم.

او همچنین به افزایش سقف وام قرض الحسنه به ۳۰۰ میلیون تومان اشاره کرد و گفت: بانک ملی و سپه هم اجازه دارند این وام را پرداخت کنند؛ اصلاح ضوابط وجوه اداره شده را هم داشتیم.

بانکداری قرض الحسنه

فرزین درباره بانکداری قرض‌الحسنه هم گفت: بدنبال این هستیم که بانکداری قرض‌الحسنه با هزینه کم تامین مالی نیاز‌های خرد و ضروری مردم را انجام دهند؛ نرخ سود این تسهیلات باید پایین باشد، چون مردم به دلیل نیاز ضروری سراغ این وام می‌آیند نه برای کار‌های تجاری.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: بخشی از بانک‌ها مانند بانک ملی بانک جامع هستند برای این بانک‌ها اساسنامه بانکداری جامع تدوین خواهیم کرد؛ ملی و سپه هم شعب زیادی دارند و در تمام ایران گسترده هستند و میتوانند نیاز‌های مردم را پوشش دهند.

او با بیان اینکه برای بانک‌هایی که دانش بنیان‌ها را تامین مالی می‌کنند نیز اساسنامه تدوین می‌کنیم، تصریح کرد: نظارت موضوع مهم بانک مرکزی است؛ اگر بتوانیم دسته بندی را انجام دهیم مدل نظارتی هر بانک متفاوت خواهد شد. نمیتوانیم به تمام بانک‌ها یک نوع نظارت را داشته باشیم؛ اقدامات خوبی را شروع کردیم، قطعا نظارتی که در ماه‌های آینده در بانک مرکزی خواهیم داشت با آنچه الان وجود دارد متفاوت خواهد بود.

تسهیلات تکلیفی

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه گفت: مدتی است تسهیلاتی به نظام بانکی تکلیفی شده است؛ امسال پیشنهاد کردیم در بودجه که عدد این تسهیلات در شورای پول و اعتبار تعیین شود.

به گفته فرزین، در قانون جدید بانک مرکزی، گامی به سمت جلو در نظام بانکی کشور برداشته شده و این قابل بررسی است؛ این قانون از قانون قبلی خیلی بهتر است هرچند ما نسبی صحبت میکنیم؛ از نظر استقلال، اختیارات بیشتری به بانک مرکزی داده است.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر